„ Jesteśmy pierwszym i jedynym w Polsce przedszkolem wyręczającym rodzinę w codziennej stymulacji i terapii. Oprócz podstawy programowej zapewniamy naszym dzieciom codzienne specjalistyczne wsparcie oraz dodatkowe zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju, realizowane we współpracy z Poradnią "Wczesnego Wspomagania Rozwoju". Pracujemy w oparciu o zweryfikowany ponad 25- letnim  doświadczeniem program autorski Jolanty Falany - Kozłowskiej, stale wzbogacany.”

Aktualności

Dodano przez: apex w dniu 30/03/2020

Drodzy Państwo,

informujemy, że od dnia 18.05.2020 r. powracamy do zajęć w formie stacjonarnej. Prosimy o zapoznanie się z wysłanym na Państwa adresy poczty elektronicznej regulaminem oraz prosimy o wypełnienie oświadczenia. W razie pytań pozostajemy do Państwa dyspozycji pod nr telefonu: 447413122.

 

 

Motoryka duża i jej wpływ na motorykę małą

 

Zaległości w sferze motoryki dużej wpływają między innymi na złe kształtowanie motoryki małej, a to już prosta droga do kłopotów w szkole. Warto więc zrobić wszystko, aby temu zapobiec – najłatwiej zrobić to po prostu przez… zabawę.

 

Na początek ważna uwaga – w ćwiczenia motoryki dużej muszą być zaangażowani rodzice. Powinni też zdawać sobie sprawę z istotności ruchu w życiu dziecka .

 

Poranne ćwiczenia na motorykę dużą

 

Dzieci uwielbiają tańczyć . Na pewno każdy dwu- i trzylatek będzie zachwycony, jeśli wprowadzisz nawyk porannych ćwiczeń w formie tańca. W tym celu włączaj ulubione utwory dziecka i układaj z nim własną „choreografię”. Przykład - na „lalala” podskakujemy, na „łubudu” robimy obrót i tak dalej. Pamiętaj jednak, że układ musi być prosty i najlepiej powiązany ze słowami („pada deszczyk, pada” – wykonujecie kręcące ruchy dłońmi wyciągniętymi w górze).

 

Ważna uwaga – dziecko będzie uczyło się powoli, ale nie rezygnuj – już po tygodniu będziecie cieszyć się prostym, ale waszym własnym układem.

 

W ramach ćwiczeń na motorykę dużą bawimy się, że jesteśmy…

 

Niedźwiedziami, ptaszkami albo gąsienicami – naśladując ruchy tych zwierząt. Jeśli tylko będziemy brać udział w zabawie, nasza pociecha bardzo szybko przekona się, że jest to bardzo interesujące. Wykorzystaj chwile, kiedy coś robisz, a maluszek jest gdzieś obok. Na przykład podczas porządkowania rzeczy w szafie – przerywaj co chwilę i „zamień się” w zwierzątko, zachęcając do tego samego dziecko. Sprzątanie potrawa dłużej, ale tak jest zdecydowanie łatwiej zaangażować się w zabawę.

 

Ćwicz jak mama!

 

Jeśli dziecko w miarę dobrze opanowało już mowę, możecie pobawić się w kalambury ruchowe – naturalnie raczej te proste. Machaj rączkami, rodzina zgaduje, że jesteś ptakiem – potem czas na dziecko.

 

Możesz też po prostu zachęcić dziecko do naśladowania twoich ruchów – im ich bogatszy repertuar, tym lepiej.

 

Ćwiczymy motorykę dziecka poprzez zabawę Gdzie usiadła mucha?

 

Zabawa w szukanie muchy czy pszczółki to świetna zabawa stymulująca motorykę dużą dwulatków, które jeszcze nie mówią. Wystarczy, że twoje palce będą muchą, która „siada” na różnych częściach ciała maluszka. Oczywiście zadaniem dziecka jest wskazanie, gdzie siedzi muszka. Stąd już prosta droga do łaskotek, które też powinny na stałe zagościć w waszym domu.

 

Ćwiczenia nóżek dziecka poprzez zabawę Nóżki start!

 

Bardzo ciekawą formą zabawy są wszystkie te aktywności, które „zmuszają” nóżki dziecka do pracy. Możecie wykorzystać to już przy sprzątaniu zabawek (przesuwamy zabawki nóżką) albo stworzyć własne zawody – prowizoryczną bramkę i woreczek, który musi się do niej dostać. Nie martw się, jeśli dziecko skieruje się zupełnie w inną stronę – chodzi przecież o to, aby wykonywało ćwiczenia, a nie by grało.

 

Ćwiczenie motoryki poprzez zabawę Wrzucanie na odległość

 

Do tej zabawy wystarczy zwykłe wiadro lub plastikowy pojemnik i coś, czym będziecie bezpiecznie rzucać do jego środka. Mogą być to piłeczki, baloniki czy maskotki. Aby zmotywować dziecko, warto je nagradzać po każdym udanym rzucie. Z czasem zwiększaj odległość kosza od dziecka – będzie musiało inaczej układać ciało, aby trafić do celu.

 

Zabawa w pchacze i wózki – mile widziane!

 

Jeśli twoja dwu- czy trzyletnia córka marzy o wózeczku dla lalki, koniecznie spełnij to marzenie! Co więcej, zabierajcie wózek na każdy spacer, nawet jeśli jest to niewygodne. Prowadzenie wózka, pchacza albo zabawki na trzonku jest świetnym urządzeniem do wspierania motoryki dużej.

 

Zabawy na dworze to też dobre ćwiczenia na motorykę dużą!

 

Czy jako dziecko omijałaś na drodze łączenia płyt chodnikowych? Robiły to prawie wszystkie dzieci, wspierając jednocześnie umiejętności związane z motoryką dużą. Zachęć do tego i swoje dziecko! Ponadto możecie bawić się w omijanie kałuż (w wersji dla odważnych mam – we wskakiwanie w kałuże) albo w próby podskoczenia do gałęzi.

 

Nie odmawiaj dziecku także wtedy, kiedy chce ono pójść po niewysokim murku. Zgódź się, ale je asekuruj. To także ważne ćwiczenie!

 

Rowerek jako forma ćwiczeń na motorykę

 

Na początek dobry będzie rowerek biegowy, potem zwykły, a następnie hulajnoga. Jeśli tylko wy nie zrezygnujecie, wasze dziecko szybko się nauczy. I aktywność fizyczna naprawdę będzie dla niego przyjemna. Dodajmy, że chyba nic tak świetnie nie kształtuje motoryki dużej, jak właśnie jeżdżenie na rowerku.

 

Skakanie na trampolinie jako forma ćwiczeń

 

Dwu- czy trzyletniemu maluchowi wystarczy mała wersja, którą bez trudu zmieścimy w dziecięcym pokoju. Nie kosztuje wiele i na pewno będzie prawdziwym hitem.

 

  

Ćwiczenia fonacyjne:

  1. Naśladowanie odgłosów zwierząt:

  • psa: hau,

  • kota: miau,

  • żaby: kum kum,

  • kaczki: kwa kwa,

  • kury: ko ko,

  • krowy: mu,

  • kozy: me,

  • owcy: be,

  • koguta: kukuryku,

  • świni: chrum chrum,

  • bociana: kle kle,

  • wrony: kra,

  • ryby: plum plum,

  • motyla: frr,

  • osy: bzz,

  • węża: sss .

  1. Naśladowanie:

  • usypiania lalki (śpiewanie kołysanki Aaa, kotki dwa; zamiast słów piosenki, wykorzystujemy podczas zabawy jedynie samogłoskę a),

  • zdziwienia/podziwu (ooo!)

  • dźwięku odkurzacza/ samolotu (uuu),

  • płaczu (eee),

  • podnoszenia ciężarów (yyy),

  • zadowolenia (iii).

  1. Zabawa w echo (osoba dorosła wypowiada pojedyncze słowo, np. Ela, Ola, Ala, ule, kot, a dziecko, udając echo, coraz ciszej powtarza usłyszany wyraz).

  2. Mruczenie (dłuższe wymawianie spółgłosek nosowych: m, n w połączeniu
    z samogłoskami):

mmma, mmmo, mmmu, mmme, mmmy, mmmi,

ammma, ommmo, ummmu, emmme, ymmmy, immmi,

ammm, ommm, ummm, emmm, ymmm, immm,

mmmammm, mmmommm, mmmummm, mmmemmm, mmmymmm, mmmimmm,

nnna, nnno, nnnu, nnne, nnny, nnni,

annna, onnno, unnnu, ennne, ynnny, inni,

annn, onnn, unnn, ennn, ynnn, innn,

nnnannn, nnnonnn, nnnunnn, nnnennn, nnnynnn, nnninnn.

  1. Stanie w lekkim rozkroku, wzięcie pełnego wdechu, zatrzymanie powietrza,
    a następnie powolne wypuszczanie powietrza z jednoczesnym fonowaniem samogłosek ustnych (
    a, o, u, e, y, i); na jednym wydechu jak najdłużej wypowiadamy jedną samogłoskę.

  2. Wypowiadanie na jednym wydechu samogłosek ustnych z zastosowaniem pauz (a- a- a- a- a -a- a…; o- o- o- o- o- o- o…; u- u- u- u- u- u- u…; e- e- e- e- e- e- e…;
    y- y- y- y- y- y- y…; i- i- i- i- i- i- i…
    ).

  3. Stanie w lekkim rozkroku oraz wypowiadanie samogłosek ustnych ze stopniowym zwiększaniem głośności.

  4. Stanie w lekkim rozkroku oraz wypowiadanie samogłosek ustnych ze stopniowym zmniejszaniem głośności.

  5. Wymawianie samogłosek ustnych ze stopniowym zwiększaniem wysokości głosu.

  6. Wymawianie samogłosek ustnych ze stopniowym obniżaniem wysokości głosu.

 

Ciekawostka!

Korzystanie z kubka niekapka wpływa negatywnie na narządy artykulacyjne. Może przyczynić się do powstania wad zgryzu oraz wad wymowy. Podczas picia z kubka niekapka mięśnie warg, policzków i języka nie pracują, dlatego napięcie mięśniowe jest obniżone. Mogą wystąpić też trudności z wygaszeniem odruchu ssania, ponieważ mechanizm picia z niego działa tak samo, jak w przypadku spożywania płynów z butelki. Ponadto dziecko nie uczy się połykania dojrzałego (dorosłego), w którym czubek języka opiera się o wałek dziąsłowy, czyli miejsce za górnymi zębami, tylko pozostaje przy połykaniu infantylnym, które charakteryzuje płasko ułożony na dnie jamy ustnej język (połykanie infantylne powinno przekształcić się w połykanie typu dojrzałego około trzeciego/czwartego roku życia, po wyrośnięciu wszystkich zębów mlecznych). Warto więc zrezygnować z używania kubka niekapka i uczyć dziecko picia ze standardowego kubka, który można wzbogacić o słomkę, dzięki czemu mięsień okrężny warg i podniebienie miękkie zostaną usprawnione.

 

 

Drodzy Państwo!

 

Informujemy, iż przeprowadzamy diagnozy dzieci oraz wydajemy stosowne opinie. Zainteresowane osoby prosimy o wcześniejszy kontakt telefoniczny w godz. 08.00-13.00, pod nr tel. 447413122.

 

Dzieci objęte przez naszą Poradnię wczesnym wspomaganiem rozwoju nadal będą mieć przekazywane materiały do pracy drogą elektroniczną.

 

 

Drodzy rodzice,

w związku z rozwojem sytuacji epidemiologicznej w naszym kraju, informujemy, iż przedłużamy czas pracy zdalnej do 24.05.2020 r. Materiały do pracy z dziećmi będą przekazywane jak dotychczas na podane przez Państwa adresy e-mail. Pozostajemy również do Państwa dyspozycji pod nr telefonu 44 7413122 oraz pod adresem e-mail: poradnia@logopedia.pl od poniedziałku do piątku w godzinach 08.30-13.00.

Zachęcamy również do wykonywania zabaw i ćwiczeń umieszczonych na naszym fb i stronie internetowej!

 

Drodzy Państwo,

informujemy, iż rejestrowanie dzieci na diagnozy, konsultacje, zajęcia odbywa się drogą telefoniczną (447413122) lub internetową (poradnia@logopedia.pl) od poniedziałku do piątku w godzinach 08.30-13.00.

 

5 sposobów, by rozwijać motorykę małą u dziecka wykorzystując domowe akcesoria :)

Rozwój motoryki małej jest niezwykle istotny!

Każdy wie, że jej właściwe wykształcenie jest niezbędne, by cieszyć się zręcznością czy precyzją, by nauczyć się pisać czy rysować.

Warto wiedzieć, że ćwiczenia motoryki małej wpływają także na mowę i poprawną artykulację.

W tym poście chcemy Wam pokazać zabawy, które rozwiną motorykę małą bez większego przygotowania z Waszej strony. Po prostu rozejrzysz się po domu i znajdziesz przynajmniej 5 pomysłów, na to jak ćwiczyć paluszki Twojego malucha!

 

5 sposobów, by rozwijać motorykę małą u dziecka

1. Rozwój motoryki małej: spinacze i makaron.

-Pudełko na spinacze - tak naprawdę samo nakładanie i zdejmowanie klamerek na i z pudełka będzie rozwijało paluszki Twojego malucha.

Dzięki temu można nie tylko ćwiczyć palce, ale również uczyć się czy utrwalać kolory.

-Makaron - wysypujemy surowy makaron, a dziecko zbiera go łapiąc za pomocą spinacza.

Kiedy makaron nie okazuje się już większym wyzwaniem wymyślamy kolejny poziom – ziele angielskie!

Kiedy maluch radzi sobie już także z najmniejszymi produktami, możesz zaproponować mu zbieranie ich trzymając spinacze w dwóch rączkach jednocześnie – to już nie jest takie proste :)

 

2.Rozwój motoryki małej:karty do gry.

 

To bardzo prosta zabawa. Potrzebujesz tylko pudełka lub pojemnika, w którym wytniesz wąski otwór i kilku kart do gry lub dla dłuższej zabawy całej talii.

 

3.Rozwój motoryki małej: ubieranie butelki.

 

Potrzebujesz gumek do włosów i butelki. Co tu dużo tłumaczyć? Celem jest ubranie butelki w gumki.

4.Rozwój motoryki małej:Rolkowy przyjaciel i spinacze biurowe.

Rolki po papierze toaletowym czy ręcznikach papierowych to wdzięczny atrybut rodziców – dają mnóstwo możliwości na zabawy. Jedną z nich jest właśnie zapinanie na nich biurowych spinaczy.

Oczywiście możesz do tego celu równie dobrze wykorzystać kawałek tekturki czy wyciętego w dowolny kształt pudełka.

 

5.Rozwój motoryki małej: nawlekanie!

 

Nawlekanie to oczywisty pomysł na ćwiczenie motoryki małej. Pomysłów na wykorzystanie właśnie nawlekania jest chyba nieskończenie wiele ;)

Możecie nawlekać makaron na sznurek lub na druciki kreatywne, albo guziki na sznurowadła!

Można wykorzystać także druciki, na które nawlekać będziemy koraliki czy guziki lub zdecydować się na jedną z gotowych gier w nawlekanie.

„Sisi – pogromczyni nudy”. Programy profilaktyczne przygotowane przez policję województwa łódzkiego

Komenda Wojewódzka Policji w Łodzi rozpoczęła emisję programów profilaktycznych dla dzieci pt. „Sisi – pogromczyni nudy”. Bohaterką każdego odcinka jest Sisi, 8-letnia dziewczynka, która tak jak wszystkie dzieci podczas epidemii spędza czas w domu. Nie daje jednak nudzie za wygraną i opowiadając z przymrużeniem oka o rzeczach ważnych, pokazuje jak ciekawie spędzić czas. Pomagają jej w tym łódzcy policjanci, którzy starają się odpowiadać na zadawane przez Sisi pytania, czasem naprawdę trudne.

Nowe odcinki publikowane są co piątek m.in. na profilu FB – policja województwa łódzkiego oraz na stronach internetowych Komendy Wojewódzkiej Policji w Łodzi.
Odcinkom towarzyszą konkursy dla najmłodszych widzów.
Zapraszamy do oglądania!

Regionalny Interwencyjny Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży

Samorząd województwa łódzkiego uruchomił Regionalny Interwencyjny Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży. Na telefony od młodych ludzi czekają specjaliści: psychologowie, psychoterapeuci, osoby specjalizujące się w interwencjach kryzysowych.

Wsparcie można uzyskać dzwoniąc na numer 726 611 611 w godzinach 12.00 – 20.00. Z kolei od godziny 20.00 do północy specjaliści dyżurują na Snapchacie i Messengerze (pogadajmytutaj). W sumie to aż 12 godzin dyżuru dziennie – 7 dni w tygodniu!!!

Telefon jest odpowiedzią i wsparciem w sytuacjach kryzysowych, które narastają wśród wielu młodych osób w okresie pandemii.

Dzieci i młodzież uzyskają wsparcie w następujących obszarach:
– Stres i wydarzenia o traumatycznym potencjale (zaliczyć do nich można sam fakt wystąpienia pandemii)
– Dokonywanie samouszkodzeń
– Myśli, plany i zamachy samobójcze
– Konflikty i nieporozumienia
– Straty, w tym rozstania i żałoba
– Kryzysy wieku adolescencji.

Telefon działać będzie od 20 kwietnia do 14 czerwca br.

Ćwiczenia oddechowe:

  1. Dmuchanie na wiatraczek.

  2. Robienie baniek mydlanych.

  3. Dmuchanie na kulki zrobione z waty lub papieru.

  4. Dmuchanie na piórka.

  5. Nadmuchiwanie balonów.

  6. Utrzymywanie nadmuchanego balonu w górze przy pomocy siły wydychanego powietrza.

  7. Nakładanie kropek na wyciętą z papieru biedronkę przy pomocy słomki (przykładamy słomkę do kropki, wciągamy powietrze, dzięki czemu kropka zostanie ,,przytwierdzona” do słomki, a następnie przenosimy element na biedronkę, przestając jednocześnie wciągać powietrze).

  8. Wyścigi wodne piłeczek pingpongowych (do miski wlewamy wodę, wkładamy piłeczki i sprawdzamy, komu pierwszemu uda się doprowadzić kulkę na drugi brzeg naczynia, używając do tego jedynie wydychanego powietrza).

  9. Zdmuchiwanie płomienia świecy.

  10. Dmuchanie na papierowe motylki przytwierdzone do nitki.

  11. Huśtawka (podnoszenie i opuszczanie maskotki umieszczonej na brzuchu poprzez siłę wdechu i wydechu; ćwiczenie wykonujemy leżąc na plecach).

  12. Liczenie wron (nabieranie dużej ilości powietrza oraz liczenie w następujący sposób: pierwsza wrona bez ogona, druga wrona bez ogona, trzecia wrona bez ogona, czwarta wrona bez ogona itd. pamiętając o tym, że podczas ćwiczenia nie można ,,dobierać” powietrza).

  13. Rosół (ćwiczenie wykonujemy w taki sam sposób jak powyżej, jednakże wypowiadamy słowa: Siedzi chłop przy stole, liczy oka w rosole: jedno oko, drugie oko, trzecie oko, czwarte oko itd.)

  14. Wąchanie kwiatków (wdech nosem, wydech ustami).

  15. Sztorm (dmuchanie przez słomkę umieszczoną w kubku z wodą).

20 najlepszych zajęć dla 2-letnich dzieci w domu i na powietrzu – część druga.

1. Mieszanie kolorów

Dzięki tej aktywności możesz sprawić, by poznawanie kolorów było bardziej zrozumiałe dla dziecka.

Sposób wykonania:
Pokaż swojemu dziecku, jak łączyć i tworzyć nowe kolory.
Zacznij od podstawowych kolorów, takich jak czerwony + niebieski = fioletowy.

Co ćwiczy?

  • Zdolności motoryczne

  • Rozpoznawanie kolorów

2. Malowanie palcami

Brudna, ale świetna aktywność dla dzieci!

Sposób wykonania:
Przyklej kawałek papieru do stołu i podaj maluchowi małe kubki z farbą.
Pozwól swojemu dziecku przejąć kontrolę i zobacz jak oprócz bałaganu dzieje się magia.
Może warto ubrać dziecko w stare ubrania i mieć pod ręką wilgotne chusteczki.

Co ćwiczy?

  • Zdolności motoryczne

  • Umiejętności sensoryczne

3. Papier i klej

Ta aktywność ma zarówno charakter edukacyjny, jak i rozrywkowy.

Sposób wykonania:
Weź arkusz kolorowego papieru i wytnij z niego małe kawałki. Niech twoje dziecko wklei go na inny kawałek papieru za pomocą kleju. Możesz także narysować koła w różnych kolorach i wyciąć odpowiadający im kolorowy papier, aby rozwinąć rozpoznawanie kolorów u swojego dziecka.

Co ćwiczy?

  • Koordynacja ręka-oko

  • Umiejętności motoryczne

4. Zrób to sam

DIY to dobra aktywność, aby stymulować kreatywne umiejętności malucha.

Sposób wykonania:
Możesz wypróbować proste rzemiosło, wykorzystując łatwo dostępne artykuły gospodarstwa domowego, takie jak wata, i nadając mu formę zwierzęcą.
Skoncentruj się bardziej na procesie tworzenia sztuki, niż na tym, jak wygląda efekt końcowy.
Odkrywanie nowych materiałów może uczynić twoje dziecko bardziej ekscytującym.

Co ćwiczy?

  • Umiejętności sensoryczne

  • Umiejętności poznawcze

5. Przeciwieństwa

To prosta i łatwa zabawa, nie wymaga żadnych materiałów.

Sposób wykonania:
Wybierz kilka łatwych przeciwieństw, na przykład ciepły, zimny, lekki ciężki, miękki , szorstki. Przy określaniu emocji smutny, szczęśliwy możecie odegrać scenki.

Co ćwiczy?

  • Słownictwo

  • Rozwój poznawczy

6. Równowaga

Równowaga jest bardzo istotna na typ etapie rozwoju.

Sposób wykonania:
Możesz użyć poduszek, kanapy lub materaca. Twoje dziecko może z przyjemnością zejść lub wspinać się po nich. Podczas tej czynności nadzoruj swoje dziecko.

Co ćwiczy?

  • Zdolności motoryczne

  • Równowagę / balansowanie

7. Zig-Zaki

Ta aktywność zapewnia rozrywkę Twojemu maluchowi i nie wymaga dużego wysiłku

Sposób wykonania:
Przyklej taśmę w różnych wzorach do podłogi w domu. Powiedz dziecku, aby chodziło po taśmie, nie tracąc równowagi

Co ćwiczy?

  • Zdolności motoryczne

  • Równowaga / balansowanie

8. Aktywność dotykowa

Ta zabawa może być zarówno pouczająca, jak i ekscytująca.

Sposób wykonania:
Zbierz kilka przedmiotów o innym odczuciu zmysłowym, o różnych fakturach, takich jak miękkie, szorstkie, lepkie, twarde. Następnie poproś dziecko, aby wybrało pasujący przedmiot. Dla urozmaicenia możesz w kartonie wyciąć dziurę umieścić tam dany przedmiot przykryć ściereczką i poprosić aby opisało co czuje.

Co ćwiczy?

  • Umiejętności poznawcze

  • Umiejętności sensoryczne

9. Przelewanie wody

Prostota zawsze sprawia przyjemność. Tę aktywność lepiej przeprowadzać w cieplejsze dni.

Sposób wykonania:
Daj dziecku kilka plastikowych kubków i dzbanek z wodą. Pozwól mu wlać wodę do kubków z dzbanka. Uzupełnij dzban, gdy się opróżni.

Co ćwiczy?

  • Umiejętności motoryczne

  • Koordynacja ręka-oko

10. Zabawa w piaskownicy

Zabawa w piaskownicy zajmie twoje dziecko przez długi czas.

Sposób wykonania:
Stwórz piaskownicę z plastikowej miski lub pojemnika na pościel i wypełnij ją piaskiem, zamiast foremek możesz użyć małych metalowych miseczek, zamiast łopatki łyżkę..

Co ćwiczy?

  • Umiejętności mięśniowe

  • Koordynacja oko-ręka

 

 

Przedstawiamy kilka sposobów na doskonalenie percepcji wzrokowej dziecka, które można wykonywać w domu , wykorzystując to co mamy.

 

1. Układanie figur, kształtów, szeregów

 

  • układanie wg wzoru (musimy przygotować wcześniej dwa komplety kolorowych figur np., wyciętych z kartonu). Układamy przed dzieckiem wzór ze „swojego” kompletu, np. czerwony trójkąt - żółte koło - niebieski kwadrat – czerwony kwadrat itd., następnie dziecko musi ułożyć taki sam wzór jak nasz;

  • układanie z pamięci (układamy wzór, prezentujemy go dziecku przez pewien czas, np. 20 sekund i prosimy, aby uważnie się przyjrzało i postarało zapamiętać. Następnie składamy wzór, a dziecko odtwarza go z pamięci (wykorzystując do tego figury ze swojego kompletu).

 

2. Składanie pociętych obrazków

 

  • wg wzoru (np. przecięte na kilka części dwie identyczne kartki pocztowe – rodzic układa swoją jako wzór, a następnie to samo robi dziecko)

  • bez wzoru (można tu wykorzystać różne obrazki, pocztówki, zdjęcia – pocięte na kawałki)


 

3. Uzupełnianie braków na obrazkach
można w tym celu wykorzystać gotowe obrazki dostępne w Internecie, na których brakuje pewnych części – zadaniem dziecka jest rozpoznanie i nazwanie brakujących części/przedmiotów (np. brak nosa w rysunku twarzy).


 

4.Wyodrębnianie różnic miedzy obrazkami
można wykorzystać obrazki dostępne 
w dziecięcych gazetkach (zadaniem dziecka jest znaleźć różnice między obrazkami – ich ilość jest zazwyczaj określona, np. 5 różnic)

 

5. Różnicowanie położenia figur/elementów w przestrzeni
co jest blisko a co daleko? (np. w pokoju lub podczas spaceru ,)

 

6. Wzrokowe rozpoznawanie kierunku ułożenia strzałek
wcześniej warto wydrukować na kartce kilkanaście strzałek w różnym kierunku, kształtowanie pojęć kierunku w górę, w dół, w prawo, w lewo, skośnie w lewy górny róg, skośnie w prawy dolny róg, itd. („pokaż mi te strzałki, które są skierowane w prawą stronę”)

 

7. Układanie obrazków po lewej i po prawej stronie
stołu/biurka/kartki (można poprowadzić umowną granicę, np. położyć długą linijkę na środku biurka i poprosić dziecko aby po lewej stronie ułożyło, np. czerwone klocki a po prawej zielone) 


 

8. Dobieranie wyrazów do obrazków
rodzic przygotowuje kilka obrazków, na których są np. sprzęty domowe, zwierzęta, zawody (ważne aby na obrazku był jeden element) a następnie podpisy (nazwy tych przedmiotów). Zadaniem dziecka jest właściwe przyporządkowanie nazwy do obrazka.

 

9. Przerysowanie prostych figur i kształtów (koło, trójkąt)
najpierw w oparciu 
o prezentowany wzór, potem z pamięci – prezentujemy wzór przez kilka sekund potem chowamy go i dziecko rysuje z pamięci (ćwiczenie to rozwija również pamięć wzrokową bezpośrednią).

 

10. Opisywanie obrazków
tego, co się na nich dzieje, kto jest na obrazku, co robią osoby na danym obrazku (obrazki z książek, dziecięcych gazet).

 

11. Wyszukiwanie elementów na obrazku lub w otoczeniu
według nazwy („czy jest na tym obrazku jakieś zwierzę?”, „pokaż mi na tym zdjęciu wszystkie dzie

P.W.D. Poradnia logopedyczna Hurtownia logopedyczna
wykonanie: strony internetowe Radomsko